IMENA ECD Rilima en nog wat meer. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu IMENA ECD Rilima en nog wat meer. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

IMENA ECD Rilima en nog wat meer.

Door: Liesbeth van Helmond

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

22 November 2015 | Rwanda, Kigali

Beste allemaal,
Een berichtje vanuit warm Rwanda terwijl jullie het ook wel warm hebben maar dan van de kachel !
Ik ben regelmatig op het platteland in Bugesera, een van de armste regio's, in het dorp Rilima.
Hier verloopt het prima, er wordt hard gewekt om het voor elkaar te krijgen. De pre-school is nagenoeg klaar. Ingerichte lokalen met meubilair, lesmaterialen verdeeld over 6 speel- en leerhoeken, matten op de vloer, schoolborden etc.
Een groep (kans)arme vrouwen is bezig met het maken van o.a. nog meer opbergzakken, voetballen van bananenblad, muziekinstrumentjes.......
Zoals wij omgaan met speelgoed en lesmaterialen is hier totaal onbekend.
Deze pre-school gaat mogelijk verder als een modelschool ter ondersteuning van de opleiding van leerkrachten. Mensen zijn zo verbaasd hoe een leeg klaslokaal in slechts enkele weken wordt ingericht.
Wings of a Brighter Future is natuurlijk trots.
Nu nog een watertap zien te regelen want er is geen schoon drinkwater in dit dorp, water komt uit het sterk vervuilde meer nabij, echt vreselijk om te zien wat zich daar allemaal in en rond dat meer afspeelt voordat het in een jerrycan wordt gegoten.
Veel kinderen komen ook zonder ontbijt naar school en vallen na een uur op school zowat van de stoel af ! Misschien is het mogelijk deze kinderen te voorzien van pap.
Verder vindt er overleg plaats over het opstarten van een vierde ECD !
De eerste ECD in Kagugu met 48 kinderen heeft het eerste schooljaar feestelijk afgesloten. Deze school was begonnen met 64 kinderen maar veel ouders kunnen het schoolgeld van € 3,60 (!) per maand niet langer opbrengen. Triest maar waar ! In januari komen er wel nieuwe kinderen bij.
De tweede ECD in Gisozi met 20 kinderen is nog steeds op zoek naar meer en betaalbare ruimte. Dat wil maar niet lukken.
De derde ECD in Rilima wil dus graag uitbreiden in januari naar zo'n 90 kinderen.
Zeker kunnen Steve en ik tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. We kwamen elkaar toevallig ! tegen in oktober 2014, Wings of a Brighter Future is opgestart afgelopen februari en zie daar. Geweldig mede dankzij jullie hulp!
Achter de schermen in Nederland zijn op dit moment ook enkele vrienden druk bezig met het ontwerpen en drukken van wenskaarten, gemaakt van mijn foto's (bestellen mogelijk !), visitekaartjes zijn al aangekomen in
Rwanda, opbergzakken worden alweer gemaakt, power point presentatie in wording, lege flessenactie etc.
In een kraampje op de kerstmarkt van het Nijmeegs Hobby Centrum worden op zo 13 dec spullen uit Rwanda verkocht, welkom !
Maar....we blijven afhankelijk van donaties. Sinds mijn verblijf hier is er alweer zo'n € 800 binnengekomen in kleine en grote bedragen, we kunnen alleen maar hopen dat dat zo doorgaat ! Dankjewel allemaal !
En verder......als klein meisje wilde ik al " naar de missionarissen in Afrika ", ik ben er, al heeft het dan jaren geduurd en ik zal er terug komen.
Ik ga nu aan mijn laatste 2 weken hier beginnen. Nog veel te doen maar
gaat lukken. Tot binnenkort dus.
Hartelijk dank allemaal mede namens Steve Kamanzi,
veel groetjes, Liesbeth.

Voor jullie gift:
ERM van Helmond
bank NL91 ABNA 0543272060 o.v.v. hulp Rwanda
Dankjulliewel !!

  • 22 November 2015 - 19:36

    Wies:

    Hee Liesbeth, wat geweldig is het geworden in Rilima. Jij hebt heel veel werk verzet sinds ik weer in Nederland ben! Fantastisch!

  • 22 November 2015 - 21:52

    Marianne Van Steen:

    Wat heb je veel voor mekaar gekregen. Knap werk!!!!
    Goede reis terug over twee weken. Marianne

  • 22 November 2015 - 23:24

    Gerda.hermans@xmsnet.nl Hermans:

    Hoe liesbeth,wat heb je weer veel geweldig werk verzet !! Ga zo door heel veel succes , tot over 2 weken!! Liefs gerda.hermans@xmsnet.nl .

  • 23 November 2015 - 11:14

    Thea Van Baars-schraven:

    Toppie Liesbeth!! Save flight! Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 32178

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: