Alle ECD's op 'n rijtje. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Alle ECD's op 'n rijtje. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Alle ECD's op 'n rijtje.

Door: Liesbeth van Helmond

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

07 Januari 2017 | Rwanda, Kigali

Beste vrienden, familie en bekenden,
Hier een berichtje vanuit Kigali in Rwanda waar ik alweer voor de vijfde maal verblijf.
Dit keer is Albert Wiersma, de penningmeester van Stichting Wings of a Brighter Future meegeweest voor een verblijf van vier weken.
We zijn vrijwel meteen op pad gegaan met een rondje langs alle ECD’S om te informeren en controleren of alles naar ieders wens is. IMANZI ECD in Kagugu, Kigali heeft dringend uitbreiding nodig, er is al begonnen met de bouw van een derde lokaaltje maar dan nog is het aantal leerlingen te groot.
Er is een limiet gesteld aan het toegestane aantal leerlingen als je nog verantwoord les wilt geven. Beter is het uit te zien naar een ander gebouw voor het openen van nog een ECD.
Hierover is overleg gaande.
INDATWA ECD in Gisozi is echt te klein voor meer dan zo’n 20 kinderen. Het vinden van een grotere ruimte blijft lastig in deze wijk van Kigali en vaak ook is de huurprijs te hoog.
Hier moet op korte termijn een definitieve oplossing gevonden worden.
IMENA ECD in Rilima, gehuisvest in een bestaand schoolgebouw, doet het uitstekend. Het aantal leerlingen blijft stijgen. De topklas is door naar het primair onderwijs en de startklas stroomt al weer aardig vol. De middenklas is goed gevuld. Deze ECD straalt van energie, warmte en kleur in alle speelleerhoeken, mooi om te zien. Ook hier zijn we trots!
KABUKUBA ECD in Juru krijgt volgende week nog een aanvulling op lesmaterialen en een speelhoek wordt verder ingericht. Het begin is er. Het is wel even wennen aan zoveel nieuwe speel- en leermogelijkheden.
Inmiddels zijn er 60 stoelen en 15 groepstafels besteld voor URUMURI ECD in Kabeza in Kigali, zodat ook daar alle kinderen in het nieuwe schooljaar, aanvang 22 januari, een eigen plekje krijgen.
De timmerlieden zijn druk aan het werk hiermee.
In deze ECD, gehuisvest in een ruim woonhuis met meerdere kamers, worden ook speelleerhoeken ingericht met allerlei lesmaterialen, opgeborgen in zakken die aan opbergschappen gehangen kunnen worden.
Verder zal nog bekeken moeten worden wat te doen aan herstel van bestaande toiletten en het buitenterrein om ook de hygiene en veiligheid te waarborgen.
KURANEZA ECD in Kinyinya in Kigali bestaat al een paar jaar maar Wings of a Brighter Future heeft besloten om de twee nieuwe lokalen die onlangs bijgebouwd zijn te voorzien van meubilair voor 60 kinderen en opbergschappen met lesmaterialen bestemd voor enkele speelleerhoeken.
Toevalligerwijs kom ik tijdens een kraamvisite ofwel “baby showers day” zoals dat hier heet, in contact met een man die iemand zoekt die op ECD LA DIVINE in Kanombe, Kigali de caregivers kan coachen.
Ik raakte diep onder de indruk van de wijze waarop en hoe een echtpaar geheel belangeloos hun vrij grote woning ter beschikking heeft gesteld en heeft ingericht als ECD en hoe caregivers zich inzetten in deze buitenwijk van Kigali waar zoveel kinderen met nagenoeg geen toekomstperspectief toch een kans krijgen om naar een pre-school te gaan.
Deze caregivers geven onderwijs aan zo’n 50 kinderen waaronder enkele meervoudig gehandicapte kinderen. Deze ECD krijgt spoedig aanvullende lesmaterialen.
Uiteindelijk zorgt Stichting Wings of a Brighter Future er voor dat een ECD ingericht wordt met tafels en stoelen, opbergschappen met voldoende lesmaterialen opgeborgen in zakken, vloermatten, schoolborden, aankleding van het lokaal, huishoudelijke materialen, misschien hier en daar een likje verf en verder volgt er natuurlijk controle op hygiëne en veiligheid en de staat van het gebouw zelf en de aanwezigheid van voldoende toiletten.
En het bijzondere van dit alles is dat U daar nou letterlijk aan bijdraagt door het overmaken van een donatie, groot en klein en dat daardoor inmiddels meer dan 400 kleuters in de leeftijd van 3 tot 6 jaar iedere dag naar een pre-school gaan en daarmee meer kans hebben op toekomstperspectief !!!
Wings of a Brighter Future ondersteunt inmiddels zeven ECD’S in twee jaar tijds. We zijn trots !!
Hartelijk dank en Uw donatie blijft natuurlijk welkom !!
Met vriendelijke groet mede namens het bestuur WoaBF ,
Steve Kamanzi en Liesbeth van Helmond.
www.wingsofabrighterfuture.nl - NL86 ABNA 0511292996 info@wingsofabrighterfuture.nl - +31 629377735

• 07 Januari 2017 - 11:53

Wies:

Hee Liesbeth,
    Het gaat daarginds als een speer. Ik ben trots op jou en Wings of a Brighter Future!
    Geweldig! Groeten uit een koud en wit Deurne!

• 07 Januari 2017 - 13:11

Corry Van Bon:

Genoten van je verhaal en foto's bekeken.
    Geweldig werk wat jullie doen.
    De jeugd heeft de toekomst.
    Groetjes Corry van Bon

• 07 Januari 2017 - 16:55

Stephan:

Geweldige prestaties! Ik vraag me allen wel af of iedereen weet wat ECD betekent...........

• 07 Januari 2017 - 17:38

Marianne Van Steen:

Beste Liesbeth,
    Knap wat je allemaal voor elkaar krijgt! Fijn voor de kinderen!
    Groet, Marianne

• 07 Januari 2017 - 19:52

Dorry Massee:

Hoi Liesbeth,
    geweldig nieuws allemaal en wat goed om van je te horen. Hoor graag je mondelinge verslag als je weer terug bent. Er ligt van alles op je te wachten achter mijn bureau dus kom maar snel even langs als je thuis bent.
    Veel groetjes uit een wit Nijmegen,
    Dorry

• 08 Januari 2017 - 20:01

Marij Delissen:

Ha Liesbeth,
    Wat fijn dat je toch zoveel kunt doen. En wat een mooie schooltjes maar vooral wat een vrolijke, prachtige kinderen. Goed werk doe je daar. Fijn.
    Tot gauw.
    Marij

• 09 Januari 2017 - 07:27

Peter Diepenhorst & MiekeBlankert:

Hoi Liesbeth,
    Wat een indrukwekkende lijst met mooie resultaten. Wat een kleine organisatie voor elkaar kan krijgen !
    Proficiat en hartelijke groet,
    Mieke & Peter

• 09 Januari 2017 - 12:45

Gerda.Hermans:

Hoi Liesbeth, Geweldig hoe je bezig bent. Complimenten! Let ook goed op je zelf.
    Tot gauw op onze hobbyclub HCN. Uiteraard nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Groetjes Gerda

• 09 Januari 2017 - 20:06

Olga:

Eindelijk heb ik weer even Wifi zodat ook ik kan laten weten hoe geweldig ik het vind wat daar weer allemaal gebeurt. En wat word ik blij van het feit dat er weer meer kinderen worden geholpen. Top prestatie hoor. Ben trots op je Liesbeth. Goede resterende tijd nog. Hartelijke groet, Olga

• 26 Juni 2017 - 17:01

Joop Van Rossem:

Geweldig Liesbeth. maar iets heel anders: zou je mij je mailadres willen sturen. Waarom ? Dat hoor je daarna !

Groet,

Joop

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014