Wings of a Brighter Future wordt groter ! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Wings of a Brighter Future wordt groter ! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Wings of a Brighter Future wordt groter !

Door: Liesbeth van Helmond

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

17 Mei 2016 | Nederland, Nijmegen

Beste mensen,hallo !
Eindelijk een teken van leven. Inmiddels ben ik al weer 3 weken en voor de vierde maal terug in Rwanda. Het gaat een beetje je tweede land worden.
Dit keer is Cor meegegaan. Hij geeft les op een middelbare school.
De reis verliep vlot en de taxi stond klaar om onze bagage met een gewicht van totaal 108 kg. te vervoeren. Het al eerder beloofde huisje bleek ondanks belofte zomaar verhuurd te zijn aan een ander, de receptie van het geboekte hotel bleek gesloten dus werden we midden in de nacht warm verwelkomd door de mij wel bekende zusters. En daar zit ik nu in de tuin om dit te typen en Cor leest zich suf aan boeken.
Op de eerste dag al met de neus in de oranje soesjes, buffet op de Nederlands ambassade: Koningsdag, mooi kunnen netwerken !
Steve Kamanzi was er bij als zakenpartner.
Vooraf is al heel wat hulp geboden door vrienden en het hobbycentrum met het verzamelen maar ook maken van lesmaterialen. Geheel belangeloze medewerking van kringloopwinkels,de notaris i.v.m. de officiële registratie van het project, Bonnie die een website bouwt, veel mensen die lesmateriaal maar ook grote koffers kwamen brengen. Ook prachtige donaties van velen en van een stichting in Malden.
Maar nog mooier is dat er binnen 2 dagen maar liefst 5 mensen zich aanmeldden voor het bestuur en de kascommissie. Daar is champagne op gedronken !
Allerlei tips komen binnen. Het verloopt allemaal fantastisch. Dank Dank !!
Hier gaan inmiddels zo'n 253 kinderen naar een pre-school maar ook zo'n 14 mensen hebben hierdoor werk gekregen en ook de plaatselijke meubelmakers, schilders en technici dragen hun steentje bij.
De derde school in Rilima is met een lokaal uitgebreid en Cor heeft daar de nodige muurtekeningen aangebracht.
De vierde school in Juru is geopend, meubilair is geleverd en binnenkort ga ik daar ook de caregivers coachen met het meegebrachte lesmateriaal.
Tussendoor maken Cor en ik om de moed er in te houden wat uitstapjes naar het Kivu meer, Gisenyi, Kibuye, Kigali en de omgeving van Rilima en Juru.
Het weer is altijd prachtig, de zo'n schijnt volop, af en toe een stortbui en het bier smaakt ook prima.
Op mijn verjaardag kwamen de zusters met cake en kaars, zongen en dansten, de fam. Kamanzi was ook van de partij, Cor zorgde voor de ballonnen en jullie ook bedankt voor alle toegezonden felicitaties.Leuk.
Jullie gaan nog meer van ons horen en binnen niet al te lange tijd is de website www.wingsofabrighterfuture. nl helemaal in de lucht.
We houden jullie op de hoogte !
Nog heel erg bedankt allemaal en vele groeten, ook namens Cor,
Steve Kamanzi en Liesbeth van Helmond.

  • 17 Mei 2016 - 11:32

    Dorry Massee:

    Hou Liesbeth,

    Super leuk,om op deze manier van je te horen en ook te lezen dat het goed gaat en je weer vorderingen maakt met je mooie project.
    Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.

    Groet,
    Dorry Massee

  • 17 Mei 2016 - 11:39

    Marijke Kleijn:

    Weer een geweldig positief verslag! Boeiend om te lezen en vanuit Nijmegen: Petje af voor dit project!

  • 17 Mei 2016 - 13:08

    Mieke Blankert:

    Ha Liesbeth,
    Wat fijn om weer van je te horen en je positieve verlag te lezen! En dat het zo goed gaat, is fantastisch voor jou, Cor en voor de mensen en kinderen voor wie jullie het allemaal doen.
    Heel veel succes! Tot nieuws....
    Mieke en Peter

  • 17 Mei 2016 - 16:03

    Gemma:

    Fijn om weer wat te horen. Het klinkt allemaal geweldig
    Succes met alles. Tot de volgende verhalen.
    Groetjes Gemma

  • 17 Mei 2016 - 16:23

    Ida Zwartkruis:

    Hoi Liesbeth, wat leuk om te horen zoveel actie. Wat zal je Moeder van boven af trots op je zijn!

  • 17 Mei 2016 - 19:07

    Mini:

    Hoi Liesbeth,
    Dat klinkt weer helemaal goed. In Nijmegen gebeurt niet zo gek veel. Het is wel heel mooi weer geweest, maar met Pinksteren helaas weer koud. Ik ben aan het surveilleren bij de examens van HAVO/VWO t/m volgende week op het NSG. Per 1 juni zit mijn contract erop en keer ik weer terug naar de WW tot de volgende klus zich aandient. Jullie heel veel succes en plezier daar en veel groetjes, ook van René,
    Mini.

  • 17 Mei 2016 - 21:46

    Trudy:

    Blij met je enthousiaste verhalen. Was even ongerust, maar alles is dus weer op de pootjes terecht. Lekkere champagne op de koning gedronken? leuk dat ze je verjaardag gevierd hebben. Doen we nog dunnetjes over bij terugkomst. Nog veel succes en laat je geen oor aannaaien door schilders die eerst geld willen zien. liefs Trudy

  • 18 Mei 2016 - 12:39

    Gerda Hermans:

    Hoi Liesbeth, fijn om iets van je te horen lk maakte mij al zorgen,maar ik lees dat het weer allemaal geweldig loopt. Ik ben niet meer naar HcN geweest met al die zon en feestdagen.0ok jij nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! wij zijn gisteren weer opa en oma geworden. Anouk heeft een dochter Mara gekregen.Te vroeg geboren, maar alles is gezond! Liesbeth ga zo door, geweldig! Groeten vanuit Bergharen.

  • 18 Mei 2016 - 17:38

    Wies:

    Het gaat helemaal goed (komen) daar met jou!
    Toitoi en fijn dat het met de pre-schools zo goed gaat. Je werkt er hard genoeg voor.
    Succes en lieve groeten uit Deurne

  • 19 Mei 2016 - 18:16

    Suzanne Van Kempen:

    Leuk Liesbeth!
    Je begint het gevoel daar "thuis te zijn" te krijgen merk ik!
    Op naar het volgend avontuur en veel plezier daar!

  • 24 Mei 2016 - 09:06

    Marianne Van Steen:

    Hoi Liesbeth,
    Ik kom net van het zonnige Griekenland en zit nu in een koud Nederland.
    Jouw bericht verwarmt me weer.
    Veel suces en plezier!!!
    Marianne

  • 29 Mei 2016 - 10:28

    Thea Van Baars-schraven:

    Hoi Liesbeth! leuk om weer een stukje van je Afrika/zijn te lezen!! En je successen! Vooral doorgaan! Groetjes Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 32186

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: