Alle maal naar de preschool !! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Alle maal naar de preschool !! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Alle maal naar de preschool !!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

08 Juli 2016 | Nederland, Nijmegen

Hallo allemaal, ik laat maar even wat van me horen want ik ben alweer thuis.
Dit keer was er geen mogelijkheid tot verzenden van wat ook. Mijn email account was weken geleden al geblokkeerd omdat in 24 uur tijds meer dan 2500 berichten werden verstuurd via mijn email adres. Maar alles is opgelost nu.
Er is heel wat gebeurd in de afgelopen periode. IMANZI ECD heeft zoveel kinderen, 99, dat we naarstig op zoek zijn naar mogelijkheden voor uitbreiding of het opstarten van een nieuwe preschool. IMENA ECD in Rilima is uitgebreid met een derde lokaal: inrichting van een kleine bibliotheek en nog wat leerhoeken. De vierde ECD Kabukuba is net opgestart met 2 groepen. Dit betekent verfraaiing en inrichting van de lokalen met meubilair, schappen met lesmaterialen, schoolborden, inrichting van allerlei leerhoeken…….
Vooraf is er een controle op de veiligheid, voldoende toiletten, deursloten, speelterrein, er komt nog heel wat bij kijken. Hier en daar een likje verf.
Het opstarten van een ECD gaat ook niet zomaar. Er is vooraf veel en nauw overleg met celleaders van de gemeenschap, samenwerking met enkele andere organisaties. Soms zelfs beschikt de een al over ruimte, de ander heeft gekwalificeerde caregivers, Wings of a Brighter Future zorgt voor verfraaiing en inrichting , coaching van caregivers. Er komt veel bij kijken, netwerken, vergaderen, verantwoording afleggen, administratie. Veel werk maar fantastisch om te doen.
Op dit moment vindt er veelvuldig overleg plaats over weer 2 nieuwe ECD’s in Rilima en 1 ECD in Juru i.s.m. organisaties die direct betrokken zijn bij het belang van onderwijs aan de kansarme jongere kinderen en hen een goede voorbereiding willen geven op het primair onderwijs in de hoop dat ze daar dan makkelijker naartoe gaan.
Er zijn ook oudermiddagen om het belang van onderwijs aan te geven.
Op de valreep is er een toezegging gedaan aan 2 ECD’s dat wij hen de komende tijd gaan helpen met meubilair en lesmaterialen. De gebouwen zijn maar er is niets tastbaars en de kinderen zitten nog op matten. Inmiddels draagt Wings of a Brighter Future zorg voor de opvang van totaal 397 kinderen in 6 ECD’s en dat in zo’n anderhalf jaar tijd. Wat zijn we trots met z’n allen !!
Wings of a Brighter Future zou graag in de komende 5 jaren zo’n 1500 kinderen een plekje willen geven op een preschool. We zijn al aardig op weg maar er moet nog veel gebeuren.
We hebben er vertrouwen in zeker als je ziet hoe groot de betrokkenheid is van velen zowel in Rwanda als in Nederland. Geweldig !
Van het aanleveren van lesmaterialen tot het samen overleggen hoe een schoolgebouwtje in te richten, toezegging van gelden als we ook in Rwanda officieel geregistreerd staan, de belofte dat dan ook het ministerie van onderwijs voor een tweede keer langskomt en dan kan de ECD in Rilima in elk geval wel een mooi voorbeeld zijn.
Steve Kamanzi en ik zijn trots op alle resultaten en hopen dat het doorgaat en almaar groter wordt !!
Binnenkort gaat de website www.wingsofabrighterfuture de lucht in. Ook hiervoor krijgen we belangeloos hulp. Ik kijk er naar uit.
Wij hopen dat we ons doel in de komende 5 jaren kunnen waarmaken !
Dank jullie wel ook mede namens het bestuur van Wings of a Brighter Future !
Ik zie jullie graag spoedig met mijn verhalen en nog meer foto’s.
Groet ! Steve Kamanzi en Liesbeth van Helmond.

Uw bijdrage is altijd welkom op bank NL91 ABNA 0543272060. Hartelijk dank !

  • 08 Juli 2016 - 18:38

    Marianne Van Steen:

    Hoi Liesbeth, Goed iets van je te horen en knap hoe het project gestaag groeit mede door jouw inzet.
    Groet, Marianne van Steen

  • 08 Juli 2016 - 19:19

    Wies:

    Geweldig wat je voor elkaar hebt gekregen Liesbeth! Chapeau!! We horen en zien weer...

  • 09 Juli 2016 - 14:15

    Dorry Massee:

    Hoi Liesbeth,

    Goed dat je er weer bent en wat een mooie resultaten weer. Hoop je snel te zien in Biebje Muntweg...

    groetjes Dorry

  • 26 Juli 2016 - 10:50

    Suzanne Van Kempen:

    Super Liesbeth!
    dat had jij vast niet gedacht toen je in Nederland stopte met lesgeven!
    hoe raar kan een balletje rollen...

    Fijn dat je er zo'n voldoening in hebt, succes verder!
    groetjes van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1290
Totaal aantal bezoekers 32190

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: