Wings of a Brighter Future - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Wings of a Brighter Future - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Wings of a Brighter Future

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

15 September 2015 | Nederland, Nijmegen

Beste familie, vrienden, kennissen en andere belangstellenden,

Nog maar net terug van een zonnige vakantie op een Grieks eilandje of alweer bezig met het inpakken van koffers voor een derde verblijf in Rwanda. Dit keer gaat vriendin Wies ook mee zodat we ook samen wat tripjes kunnen maken in de weekenden!
In mijn eerste week in Rwanda ga ik meteen naar onze eerste kleuterschooltjes, ECD's (Early Childhood Development center) in Kagugu en Gisozi. Deze draaien volledig zelfstandig. Ik ben benieuwd hoe alles er uitziet, hoe ongeveer 85 kinderen les krijgen van totaal 4 leerkrachten.
Vervolgens op stap naar de ECD's in Kanombe, Muhanga en Bugesera en kijken wat daar nog nodig is zodat ook zij zelfstandig verder kunnen.
Hier gaat het om ruim 100 kinderen. En wie weet dat "Wings of a Brighter Future" nóg een ECD center kan gaan openen.
Wies en ik nemen zo'n 50 kilo aan lesmaterialen mee. Heel veel dank aan een groep vrienden die mij heeft meegeholpen met het maken van veel materialen !!
Inmiddels heeft iemand aangeboden alle pr te regelen.
Enkele mensen willen wel in het toekomstige bestuur plaats nemen.
Het logo is wat aangepast. Iemand zorgt voor visitekaartjes en weer een ander is bezig om van mijn foto's wenskaarten te maken. Er zijn zelfs al bestellingen gedaan ! Er komen allerlei tips binnen.
Een aanbod voor bekostiging van schoolmeubilair is gedaan.
Kortom, er wordt hard gewerkt.
Donaties groot en klein blijven gelukkig ook binnenkomen. Het gaat goed ! Mijn Rwandese maatje Steve Kamanzi en ik hopen ook dat we nog meer kinderen kunnen helpen aan een plekje op een school.
Het is allemaal fantastisch als ook dat gaat lukken.
De mensen achter "Wings of a Brighter Future" zijn jullie allen enorm dankbaar !
Over 2 weken vertrek ik weer en zal jullie zo af en toe op de hoogte brengen van de stand van zaken.
Heel veel groetjes en jullie zie ik dan weer na thuiskomst op 4 december.
Nogmaals veel dank, Liesbeth.


donatie bank NL91 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. hulp Rwanda
www.facebook Wings-of-a-Brighter-Future

  • 09 September 2015 - 17:53

    Wies:

    Joehoe...en ik mag mee! Heb er ontzettend veel zin in, vind het reuzespannend! We gaan ervoor!

  • 09 September 2015 - 18:48

    Gemma:

    Hoi Liesbeth.

    Succes met alles. Gewelfig wat je allemaal doet.

    Groetjes Gemma

  • 14 September 2015 - 17:47

    Suzanne Van Kempen:

    Ha Liesbeth!

    Leuk om te horen dat het goed gaat, wat een grote sprongen vooruit worden er gemaakt, goed hoor!
    Helaas is onze BBQ nog niet gelukt, maar in de winterperiode een avondje gourmetten (met natuurlijk heerlijke vis en andere heerlijke en gezonde producten) sla je vast ook niet af?!?! Dan heb je in elk geval nog iets in het vooruitzicht.
    Als we nog ergens mee kunnen helpen voor de ECD centers horen we het wel,

    Alvast veel plezier en succes!

    groetjes, ook van René, Boy en Finn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 32187

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: