Veel bedrijvigheid. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Veel bedrijvigheid. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Veel bedrijvigheid.

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

03 November 2015 | Rwanda, Kigali

Hallo allemaal,
Sinds het vorige reisverslag is er weer zoveel gebeurd.
Volle agenda met afspraken met oa.lokale leiders want je kunt niet zomaar een pre-school opstarten, Women for Women, organsatie die vrouwen helpt samen vooruit te komen door o.a. het maken van allerlei voorwerpen, ook voor onze ECD centers, Benimpuwhe, een organisatie die graag wil samenwerken om de allerarmste kinderen in Rilima te voorzien van schoon drinkwater en pap voordat zij naar onze pre-school komen.
Ook twee bedrijfjes denken mee hoe te helpen om dit chronische tekort op te lossen. Ook volgt er overleg met UNICEF of zij een helpende hand kunnen bieden.
Komende week ga ik in Rilima, onze derde pre-school, enkele speel- en leerhoeken opzetten en inrichten, coachen van leerkrachten, regelen van organisatorische zaken, openen van een derde klaslokaal etc.
Jullie donaties worden echt goed besteed en komen direct bij de kinderen terecht, daar zorg ik wel voor. Ga zo door want het is echt zeer welkom en hard nodig, elke euro telt, dankjewel !
Wij ontvingen een groot pakket vol met lesmaterialen uit Nederland, geweldig, een toezegging van een jaar lang een maandelijks donatie van een "mijnenbedrijf" in Kigali. Een pracht aanbod van het hobbycentrum in Nijmegen ons een kans te geven tijdens de kerstmarkt geld in te zamelen.
Ik sta nu geregistreerd bij de ambassade dus volgende week kan ik wat gaan babbelen met onze mevr. Ploumen terwijl ik een broodje met haar eet maar of dat wat oplevert ?
Tussendoor heb ik wat uitstapjes gemaakt in prachtig Rwanda, ook samen met Wies maar zij is alweer terug in Nederland. Het is even wennen weer alleen maar mijn dag is zo gevuld dat ik te weinig tijd heb om er bij stil te staan.
Het was wel heel bijzonder om de afgelopen 6 weken samen met haar door Rwanda te trekken. Ze was ook een hele steun want soms is het echt niet gemakkelijk te zien hoe alles reilt en zeilt. Ook veel hulp gehad bij het inrichten van mijn huisje.
Steve Kamanzi en ik hebben nog genoeg wensen, nog meer kinderen naar een pre-school !! Helpen jullie mee ?
Heel veel dank namens alle kinderen die al een kans hebben naar onze pre-school te gaan dankzij Wings of a Brighter Future, ontstaan uit een 30-minuten gesprek in een vliegtuig op weg naar Rwanda. Fantastisch toch.
Dankjewel, Veel groetjes uit Kigali,
Steve Kamanzi en Liesbeth van Helmond.

donatie bank NL91 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. hulp Rwanda
www.facebook Wings-of-a-Brighter-Future
DANKJEWEL !!

  • 04 November 2015 - 12:52

    Wies:

    Het was geweldig! Succes jij met alles...Lieve groetjes

  • 05 November 2015 - 06:24

    Suzanne V Kempen:

    Hoi Liesbeth,

    Met z'n tweeën is idd gezelliger... Maar je weet uit ervaring dat je het alleen ook zeker kunt!
    Het lijkt me moeilijk om al het leed te zien. Gelukkig kun jij écht iets betekenen voor hen.
    Heel veel succes nog!

  • 05 November 2015 - 14:52

    Marian De Groot:

    Hallo Liesbeth,

    Fijn om van je te horen. het loopt allemaal voortvarend zo te lezen en wellicht heb je nog een mogelijkheid om te spreken met mevr. Ploumen. Verder is het leuk om dit om met Wies te hebben gedeeld ter plekke. Je hebt je kunnen laten zien wat je samen met Steve hebt bewerkstelligd. Helemaal top. Succes en verder en tot ziens.

  • 07 November 2015 - 15:50

    Marjo:

    Het Project groeit als Kool!!!Hardstikke goed.Nog een paar weekjes hard werken en dan weer even rustig aan in Nijmegen.Succes!Marjo.

  • 08 November 2015 - 16:30

    Trudy Vn Bon:

    hoi Liesbeth,
    wat klinkt dit allemaal veel wat je kunt doen en ook doet. Ben benieuwd of Ploumen wat voor je kan betekenen. Fijn dat je samen met Wies door het land hebt kunnen reizen. Kom gezond terug en succes verder. liefs Trudy

  • 09 November 2015 - 21:52

    Lodewijk:

    Héeeeel goed bezig! Veel sterkte en succes nog in de komende weken !
    Lodewijk
    P.S. Onder welk nummer ben je telefonisch bereikbaar ?

  • 10 November 2015 - 19:04

    Mieke:

    Hoi Liesbeth,
    Heel fijn om te lezen hoe goed het jullie vergaan is en jou nu vergaat! En ook het mooie land zien. Dat moet geweldig zijn.
    Fantastisch hoor wat jij en Steve weten te bereiken.
    In de komende weken nog een heel mooie tijd en ik hoor heel graag je live verhalen.
    Klopt je bankrekeningnr? Het lijkt me niet compleet...
    Ik krijg wel n berichtje en anders komt dit later.
    Liefs
    Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 32189

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: