Bijna alles heeft een kleurtje. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu Bijna alles heeft een kleurtje. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van liesbeth helmond - WaarBenJij.nu

Bijna alles heeft een kleurtje.

Door: Liesbeth van Helmond

Blijf op de hoogte en volg liesbeth

21 April 2015 | Rwanda, Kigali

Hallo allemaal,
Inmiddels heeft ook het nieuwe meubilair een kleurtje, zijn de binnenmuren geschilderd,de buitenmuur heeft allerlei gekleurde cirkels gekregen, de toiletten dragen de vlag van Rwanda en Nederland op de deuren, het grasveld doet het ook prima want om regenwater zitten we helemaal niet verlegen. Alle lesmaterialen zijn keurig opgeborgen in plastic bakken, groot en klein en uitgestald op de nieuwe blauw geschilderde schappen.
Nu nog ons logo op de muur en eens nadenken over de kleur van het schooluniform. Hoort er allemaal bij.
Inmiddels ben ik weer een aantal dagen volop bezig met het coachen van het schoolteam. We zijn aardig op weg maar er valt nog een hoop te doen, het onderwijs is niet te vergelijken met dat in ons land.
Nu zitten er zo'n 65 kinderen op de IMANZI ECD school. Echter veel kinderen van 4 tot 6 jaar gaan niet naar school, lopen op straat rond of werken mee op het land. Slechts 11% van deze leeftijdsgroep geniet onderwijs omdat ouders dat kunnen betalen. Vanaf 6 jaar gaan de kinderen naar de basisschool,gratis.
Mede door de genocide van 1994 hebben veel mensen geen of een gebrekkige schoolloopbaan, onvoldoende of geen inkomen, geen werk.
Veel kinderen van onze school hebben getraumatiseerde ouders a. g. v. de genocide, veel van deze ouders zijn vaak zelf ook wees. Ook hebben ze veel gezien als jong kind in 1994.
Afgelopen zaterdag was ik op een bijeenkomst waarvoor veel weduwen en weduwnaren waren uitgenodigd en waar voedselpakketten werden uitgedeeld. Schrijnende verhalen. In enkele gevallen hebben deze mensen zelfs 5 of meer kinderen ook verloren. Het is gewoon niet voor te stellen wat er is gebeurd op de plek waar ik rondloop. Een oudere vrouw nodigde me ook uit in haar huis en daar kwamen de foto's tevoorschijn. Zeer verdrietig allemaal.
Af en toe maak ik ook een uitstapje in dit prachtige, groene en schone " land van de duizend heuvels ".
Ik hobbel aardig mee in de mini-busjes hoewel er ook stadsbussen rijden.
Soms kom ik er wat dubbelgevouwen uit, dat dan weer wel, maar het is bijzonder om tussen deze mensen te zitten. Allemaal even hulpvaardig en vriendelijk.
De foto's zijn niet altijd even scherp maar daar kan ik hier niets aan veranderen.
Voor mij is het bijzonder hier wat te kunnen helpen en dat mede door een 30 minuten praatje in het vliegtuig met Steve Kamanzi en jullie bijdragen !!
Verder vermaak ik me ook, zit in een goed gastgezin en ze houden me in de gaten, gelukkig maar. Het gaat goed.
Vanuit Rwanda veel dank, ook voor de onlangs nog ontvangen donaties, en veel groetjes, Liesbeth. Tot spoedig maar weer.


Zie ook Facebook Wings of Brighter Future
Donaties NL15 ABNA 0537 2328 50

  • 21 April 2015 - 22:27

    Rom En Marian:

    Lieve Liesbeth
    Wat een verhaal weer! Fantastisch dat je dit allemaal weer doet. We keken al uit naar een bericht van je. Indrukwekkend om weer dat je al die verhalen van die arme mensen aanhoord.
    Fijn dat je nu een goed onderkomen hebt.
    Veel groeten vanuit Nijmegen
    Rom en Marian Strik

  • 22 April 2015 - 08:53

    Mieke:

    Ha Liesbeth,
    Ontzettend fijn dat het zo goed verloopt. Fantastisch werk doe je. Indrukwekkend, jullie samenwerking en de resultaten daarvan.
    Wat hebben die mensen veel geleden, onvoorstelbaar. Ik denk nog vaak aan "het zout van de aarde".
    Mooi, de hoop die dit brengt.
    Ik zie dat het jou goed gaat daar. Hartstikke fijn!
    De zon doet hier zijn best, bomen komen uitbundig in het blad. Piepkleine kapucijners, koolrabi etc.
    Tot mails en veel groeten
    Mieke




  • 22 April 2015 - 10:51

    Thea Van Baars-schraven:

    Liesbeth, Prachtig om te zien hoe de kinderen de blokjes etc gebruiken!! Fijn dat alles naar wens verloopt! Doorgaan, vooral doorgaan! Toppie! Thea.

  • 22 April 2015 - 16:55

    Wies:

    Het gaat prima met jou daar! Eindelijk kan je weer jouw ding doen,toch?
    Succes met alles en geniet er zelf ook van! Lieve groet Wies

  • 22 April 2015 - 19:43

    Hellen Schagen-Selbach:

    Hallo Liesbeth,
    Ik heb jouw verslag via Wies toegestuurd gekregen. Dus je kent mij niet. Ik zal me kort voorstellen: ik ben 40 jaar getoruwd met Arthur, we hebben 4 kinderen en 2 kleinkinderen. Momenteel werk ik nog als secretaresse maar hoop over een aantal jaren te gaan genieten van mijn pensioen.
    Ik heb Wiesr en haar man ontmoet op de bruiloft van hun zoon. Mijn dochter is een heel goede vriendin van hun zoon en zijn vrouw. Die ontmoeting is voortgezet in een bezoek aan Deurne. Tijdens dit bezoek bleken Wies en ik heel veel overeenkomsten te hebben en we raakten dan ook niet uitgepraat. Daarbij sprak zij over haar bezoek aan Rwanda en over jouw project daar. Het is zo belangrijk dat kinderen onderwijs krijgen zodat zij degene zijn die een toekomst kunnen verwezenlijken voor hun familie, dorp en land. Ik was zeer geinteresseerd en vertelde haar dat mijn droom al van kinds af aan is om naar Afrika te gaan.
    Ik bewonder jou om wat je in Rwanda tot stand brengt en zou graag meehelpen om jouw doel te verwezenlijken. Kun jij mij informeren over hoe ik dat kan doen en spreek daarbij de wens uit om echt een keer naar Rwanda samen met Wies te gaan.
    Ik wens je heel succes en geniet van al het mooie dat Rwanda jou brengt.
    Hartelijke groeten,
    Hellen

  • 23 April 2015 - 09:50

    Mini:

    Hoi Liesbeth,
    Naast de chat van WF ook even hier een berichtje. Fijn dat het zo goed met je gaat en dat je veilig kunt reizen in je eentje. Leuk om wat foto's te zien, dat geeft toch een mooie indruk van wat je aan het doen bent daar. De tijd vliegt, dus geniet er maar van,
    veel groetjes, ook van René, Mini.

  • 23 April 2015 - 19:27

    Joanna Van Velsen:

    Ha Liesbeth,
    Mooie titel.Alles krijgt een kleurtje niet alleen de school maar ook de toekomst van deze kinderen.Het moet een echte voldoening zijn om te ervaren wat je met al je inspanning bereikt!
    Aan het coachen ben je ook al begonnen....Ben benieuwd of dat zijn resultaat geeft.Aan de foto s te zien geniet iedereen.Wat een droppies! Het is mooi om deze mensen,die zoveel ellendigs hebben meegemaakt te kunnen ondersteunen en de basis te kunnen leggen voor onderwijs aan deze kinderen.Kortom missie geslaagd en het ondersteunen waard!
    hartelijke groet Hanny

  • 26 April 2015 - 18:25

    Marjo.:

    Hoi Liesbeth,
    Wat klinkt het allemaal goed EN wat ziet het er goed uit op de foto's!!!
    Dat moet je heel veel voldoening geven.Natuurlijk is er nog heel veel werk aan de winkel ,maar het was/is toch een vliegende start.Heel goede tijd daar,werk ze,geniet ze en pas goed op jezelf.Lievegroetjes,Marjo.

  • 27 April 2015 - 08:28

    Karin:

    Geweldig om de resultaten van al jouw inspanningen te zien! Veel groetjes, Karin

  • 01 Mei 2015 - 16:42

    Gosien:

    Hoi Liesbeth, Wat zul jij genieten dat het allemaal zo voorspoedig loopt. Fijn dat je zoveel voor anderen kunt betekenen. Veel succes nog.
    Gosien

  • 04 Mei 2015 - 15:02

    Marian De Groot:

    Hallo Liesbeth,

    Het is mooi om te zien wat je al bereikt hebt en dat alles letterlijk en figuurlijk wat kleur heeft gekregen. De foto's zijn leuk om te zien. Zo krijg je toch en beeld in welke omgeving je verblijft. Je mag trots zijn op de het werk wat door jou en Steve verricht is. Het zou mooi zijn als het hele project straks wordt overgenomen door de plaatstelijke onderwijskrachten met o.m. coaching van jou. Wie weet komt er naast onderwijs aan kleuters ook onderwijs aan oudere kinderen. Nou Liesbeth succes met alles en tot het volgende bericht.

    groet, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liesbeth

Beste vrienden, Even het geheugen opfrissen…….In de laatste 30 minuten van een vorige vlucht naar Afrika sprak ik met Steve Kamanzi, Rwandees en hij nodigde mij uit om naar Rwanda te komen. Zo is ons “ Plane Project “ begonnen onder de naam “ Wings Of Brighter Future “. Bijna is het zo ver en ik ga weer terug naar Rwanda. Er is heel wat gebeurd de afgelopen maanden. In een buitenwijk van Kigali is er een gebouwtje gevonden voor het geven van onderwijs. Steve en ik hebben samen een schooltje opgestart voor jonge kinderen met de naam IMANZI ECD (Early Childhood Development). Inmiddels gaan zo’n 65 kinderen naar onze school en krijgen les van 4 caregivers (leerkrachten i.o. ) en een teamleider. Op het terrein zijn 3 toiletten en een keukentje gebouwd. Voor de veiligheid is er een groot hekwerk geplaatst rondom het terrein. Er is al wat meubilair in vrolijke kleuren aangeschaft. De muren zijn geschilderd. Zelfs de Minister van Onderwijs is op bezoek geweest om te kijken of de caregivers wel voldoen. In april volgt de officiële opening. Met een aantal vrienden ben ik druk bezig geweest met knippen, lamineren, zagen etc. van allerlei lesmaterialen. Natuurlijk heb ik ook wat gekocht maar heel veel heb ik ook gekregen o.a. plastic dieren, kinderknoopjes, poppenkastpoppen, 8 kilo kleurpotloden, slijpers en gummen, 100 tandenborstels en tandpasta, cijfers en letters van hout, houten kralen, puzzels en spelletjes, letterstempels, allerlei scharen etc. etc. Ik neem zo’n 29 kilo aan lesmaterialen mee! Ook heb ik veel donaties gekregen van familie en vrienden, tandarts, coupeuse, schoenmaker, fotograaf, reisorganisatie, podotherapeut, loodgieter, tabletverkoper, damesmodezaak, uitzendbureau, kaartclub, eetcafé, hobbycentrum, hazeninloop, inloopcafé, sportclub en nog veel meer en totaal heb ik maar liefst € 5015,55 mogen ontvangen. !!!! Een deel van dit bedrag is dus al besteed en ik ga zelf kijken wat er nog meer nodig is om verantwoord onderwijs te geven. Komende week krijg ik nog hulp om een face book pagina aan te maken. Kortom, het is nog even druk maar het is ook allemaal erg leuk om te doen. Word vervolgd !! Geweldig allemaal en hartelijk dank mede namens Steve, het schoolteam en alle kinderen ! Dankjewel en veel groetjes, Liesbeth. Face book: Wings Of Brighter Future Donatie: NL19 ABNA 0543 2720 60 o.v.v. Hulp Rwanda

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 32183

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 04 December 2015

Wings of a Brighter Future.

01 April 2015 - 01 Juni 2015

Mijn tweede verblijf in Rwanda.

Landen bezocht: